Nyheter 2010

Svar till Bertil Bergström Svemo

2010-04-14

Jag har med förfäran lyssnat till Svemos uttalande i går kväll i ljuddämparfrågan och här är vad jag har att säga. (svt play igår kväll, lyssna HÄR)

Svar till Bertil Bergström Svemo

Bertil: Alla har vetat om att 1/1 ska den nya ljuddämparen användas och det har man struntat i. Nu i elfte timmen när man ska börja åka, då helt plötsligt så börjar man härja om det här va. Hade dom i vintras, köpt ljuddämpare och sett till att dom hade haft det, då hade det inte varit några problem, på den sidan. Men man har inte gjort någonting.

 

Jag har, ända sedan förra säsongen försökt framföra mina åsikter i frågan. Jag har pratat med representanter från Svemo, domare och lagledare. Vissa har hållt med mig, vissa har ryckt på axlarna och sagt att det alltid klagas från förarnas sida när det kommer till nya regler, och andra har helt enkelt inte trott att det skulle bli några problem och många har sagt att de inte kan göra något då det är FIM som bestämmer.

Alla som vet något om en speedwaymotor förstår att det inte går att sänka ljudet genom att sätta på en ljuddämpare som bygger på motstånd. En speedwaymotor drivs på metanol vilket ger väldigt höga avgastemperaturer, och de är dessutom luftkylda, vilket gör att det redan från början är svårt att hålla ned temperaturen.

När Akropovic kom ut för testning kunde vi alla se att det var ett fiasko. Dämparen fungerade inte alls som den skulle och den gick inte ens i produktion. Det innebar att det under hösten inte fanns en enda godkänd dämpare på marknaden att testa. När vi gick på vinteruppehåll visste ingen hur vi skulle bygga motorer eller hur vi på annat sätt skulle kunna anpassa oss till dämparen.

9 november fanns nya Prodrive-dämparen tillgänglig, men var i stort sett omöjlig att få tag på då isracingförare och förare i England gick först i kön. En ny godkänd Kingdämpare dök upp i december som jag beställde. Då lagledarna för några veckor sedan var på möte fick man från Svemos håll höra att de med 95 procents säkerhet skulle följa Polen i ljuddämparfrågan och ge dispens för gamla dämpare. På inrådan avbeställde jag då mina dämpare och fick samtidigt höra från leverantören att det inte spelade någon större roll eftersom de inte skulle få hem några dämpare till säsongsstarten i alla fall och kanske tom inte förrän i höst.

Min fråga är då: När skulle jag ha testat den nya dämparen om jag nu skulle ha fått tag på den? Jag kunde kanske möjligen åkt till varmare länder, säg Australien, för att prova ut den. Men i ärlighetens namn, är det något som man kan kräva av förare som kör under elitnivå?

 

Bertil: Sen är jag också medveten om att det blir problem i och med att du ska sätta dit den där ljuddämparen så måste du vidta åtgärder på motorn, men det har också alla vetat om.

Detta stämmer delvis. Vi förare har fått olika information. Från vissa håll (tillverkarna av dämparna exempelvis) har man sagt att det krävs mindre förändringar av motor eller tom inga ändringar alls. Vilka ändringar som ska göras är dock helt oklart. Ingen vet hur motorn bäst ska ställas in för att klara av den nya ljuddämparen. Inte ens toppförarna har lyckats på ett bra sätt, vilket det finns flera rapporter om både i media, från förare och från trimmare och jag är övertygad om att även Svemo också fått rapporter om det.

Hur ska då vi förare i de lägre divisionerna veta hur vi ska ställa in våra motorer när inte ens eliten vet hur det ska göras?

En annan relevant fråga är också hur förare ifrån de lägre serierna ska ha råd att ändra motorerna? Bara att öppna en motor för renovering går på 3000 kr och uppåt. Sedan tillkommer delarna. Hur många gånger har vi råd att ändra motorn innan det blir rätt? Vem betalar om det rasar?

Om nu inte Svemo redan visste det, så kan jag berätta för er hur speedway i de längre serierna fungerar. Förarna där är helt beroende av att köpa begagnade grejer och i många fall tom låna delar av varandra. Man kör till stor del på ideell basis och man betalar för att åka. Menar ni på Svemo att det är rimligt att förare som inte kör på elitnivå ska stå där med notan för utprovningen av ljuddämparen?

Hade inte det varit rimligare att först införa kravet i högsta serien, där kunskapen och kapitalet är störst. Sedan när man vet vad som gäller och när förare med sämre ekonomiska möjligheter kan köpa ljuddämpare och motorer begagnat, kan man införa kravet i de lägre serierna.

För övrigt är jag av den uppfattningen att när en ny produkt ska införas i reglementet så ska det första kravet vara att den är ordentligt testad. De aktuella dämparna på marknaden är inte på något sätt tillräckligt testade för att tas i bruk. Att prova dem i testbänk ger aldrig samma resultat som att prova dem på bana och under realistiska förhållanden. Det skulle givetvis ha funnits en grupp förare som under lugn och ro och i samarbete med motortillverkare, ljudämpartillverkare och trimmare provat ut produkten innan den kom ut på marknaden. I vilken annan motorsport inför man ett beslut om en ny produkt innan det ens finns godkända och testade exemplar?

Dessutom är väl ett rimligt krav man kan ställa att produkten ska finnas på marknaden i god tid innan beslutet införs. Som det är nu fanns godkända exemplar ute på marknaden endast 2 månader innan de började tillämpas i tävlandet. Under dessa två månader fanns det ingen möjlighet att i Sverige testa den under bra förhållanden om man nu ens kunde få tag på en. Under årets första månader har det dessutom legat tjockt med snö i hela Sverige och första träningstillfälle i landet var under påsk i Eskilstuna. Banan i Brovallen går fortfarande inte och träna på. Är det fortfarande rimligt och ställa det kravet på förarna att de skulle testat dämparen i tid? Det borde vara uppenbart för alla att det vare sig är realistiskt eller rimligt att ställa något sådant krav på förare i serierna under elitserien.

Bertil: Eftersom vi har fått dom uppgifterna, att det inte ska vara några problem, då är det inte lätt att vi kör en policy om att vi värnar om miljön och sen så ska vi backa på det här.

På vilket sätt värnar vi om miljön genom införandet av den nya ljuddämparen? Vart är rapporterna som visar vilka minskade utsläpp det rör sig om och vilken effekt har den på miljön? Är vinsterna för miljön så pass stora att de motiverar att vi förare riskerar både vår hälsa, våra liv och vår ekonomi?

I dagsläget, finns det något som skulle få Svemo att ändra på sitt beslut?

Bertil: Nej

Så minskad säkerhet och drastiskt höjda kostnader för förare är inget ni ser som anledning att dra tillbaka ert beslut? Eller är ni av den uppfattningen att ni inte tror på något förrän ni sett det själva. Ska det krävas en rejäl olycka innan ni får upp ögonen? Det är i alla fall något som jag inte tänker ha på mitt samvete.

 

Avslutningsvis undrar jag varför lagledarna informerats av Svemo att dispensen för de gamla dämparna i Polen endast gäller högsta ligan? Jag har tävlat i Polen i seriesammanhang i år (Rawizc II liga) och ingen av förarna i den matchen hade nya dämpare. Jag har även frågat presidenten för vår klubb om det som Svemo säger stämmer och han har ingen aning om vad Svemo fått det ifrån. Det är fritt fram att köra på gamla dämpare i de polska serierna under 2010.

 

// Eric Andersson

 

 

Antal kommentarer: 35

2010-04-14 13:15:35 - Pinsamt, E-postadressen är dold

Bertil, du är ju pinsam...

2010-04-14 13:59:48 - Emil

Bra Eric! Hoppas mupparna lyssnar nu!

2010-04-14 14:17:13 - supporter

Bra Eric !

Du har många som håller med dig!

2010-04-14 14:28:20 - ´Åsa

Bra skrivet Eriv o Bertil,du borde avgå omedelbart!

2010-04-14 14:40:56 - Björk

Bra Eric stå på dig, när fler får se hur säsongen kommer bli så förstår alla att du hade rätt hela tiden, och då skulle en ursäkt sitta fint.

Svemo skäms, lyssna på dom som ska köra med skiten!!

Detta påminner när svemo ville ha bakdäck utan sajpning i mönstret!! Tony R provkörde och sa att det var skit och dom la ner ide´n. Det behövs fler som går ihop på denna fråga angående ljuddämpare. Förare stå på er gör eran talan hörd!!

2010-04-14 14:46:12 - Vargsupporter

Riktigt bra skrivet! Bara och lyssna och hålla med :) Tror alla supportrar uppskattar det här

2010-04-14 15:11:38

Bra Eric. Hoppas att gubbarna på svemo vaknar nu.
Du rätt i allt du säger .
Men svemo kanske pröjsar för alla motorer som rasar.
Skicka fakturan till svemo på allt som rasar

2010-04-14 15:13:59 - Jonas Holmqvist, E-postadressen är dold

SVEMO måste ha missuppfattat vad man beslutat i Polen. Och tyvärr kanske det bidragit till vad man själva beslutet.
Vad som egentligen beslutades i Polen var att endast gamla dämparna tillåts i högsta ligan under 2010 medan man i alla lägre serier för använda valfri dämpare. Det lär väl i praktiken innebära att alla använder de gamla, men skulle några förare redan ha skaffat den nya och är nöjda med den är dessa okej att använda. På det hela taget ett mycket klokt och genomtänkt beslut!

2010-04-14 15:27:56 - anders l, E-postadressen är dold

man kan ju undra varför Svemo sprider vilseledande information. Ska man inte kunna lita på högsta hönsen?
För övrigt undrar man ju om det är någon som sitter och tjänar storkovan på det här beslutet...

2010-04-14 16:21:57 - Mattias Hårdf, E-postadressen är dold, www.teamhardracing.se

Hej

Härligt att du är så angagerad Eric.
Som jag skrivit tidigare så lägger jag ner min verksamhet pågrund av detta, vilket känns jätte tråkigt, hade verkligen sett fram emot den här sesången.

Har skickat mail till Svemo om vad jag tycker om detta beslut, hoppas att fler skickar sitt missnöje till Svemo

MVh
Mattias Hård

2010-04-14 16:50:56 - Kjell Åshede, E-postadressen är dold, easpeedway.se

Mycket bra skrivet Eric. Jag lovordar också ditt initiativ med namninsamling och uppmanar alla jag känner att skriva på. Har även länkat på Klubbens hemsida.
Är väl bara mest rädd att det inte finns tillräckligt med förnuft och ryggrad i förbundet att göra rätt.

2010-04-14 17:24:44

:P|-)|-)|-)|-)|-):@;(:O

2010-04-14 17:32:32 - Christina Sedelius, E-postadressen är dold

Mycket bra skrivet Eric, och givetvis är det alltid någon som ska tjäna pengar på andra, alltså nya tillverkare. Och personer i ledning i sverige vågar aldrig ta egna beslut, så jag håller på dej,Christina(flower)

2010-04-14 18:38:49 - Bekymrad mamma

Så bra att du står upp mot vansinnet!

2010-04-14 19:33:04 - Jarnis

Toppen Erik.
Detta är helt rätt av dig och nu spelar det ingen roll vilket lag vi håller på eller vad vi har för färg på våra flaggor , detta gäller oss alla och den sport som vi älskar.
Vi kan inte lägga oss utan protest och framstå som idioter av våra förare och klubbar i andra länder , det är dags att visa att dom inte kör över folk bara för att dom är Svenskar.
Gå ur SVEMO och starta ett eget förbund ,dom här gubbarna håller bara varandra om ryggen.:@

2010-04-14 19:33:11 - Anders Sundberg, E-postadressen är dold

Kanonbra skrivet Eric,jag håller med dig till fullo.:)

2010-04-14 19:51:56 - Mk

Fan vad bra skrivet!

2010-04-14 19:57:44 - Niclas, E-postadressen är dold

Eric, du har mitt fulla stöd för din linje. Stå på dig!

2010-04-14 20:13:29 - Laurence, E-postadressen är dold

Jätte bra skrivet med mycket bra tekniskt argument MOT Svemos ställning, inget gnäll utan sakligt och respektfullt!

Du har mitt fulla stöd, även om jag såg fram emot att se dej på banan, men det kommer väl.

2010-04-14 20:17:14 - Carl-Arne Johanzon, E-postadressen är dold

Du har mitt fulla stöd i ditt uttalande. Det är väl inte första gången SVEMO motarbetar speedwaysporten, borde väl vara motsatsen, att stödja och utveckla.

2010-04-14 21:37:09 - speedwyafan

RENT UT SAGT: DÖ SVEMO!


Eric for president! Mycket bra initiativ från din sida!

2010-04-14 22:24:22 - Hasse Ekman ,Pirat

Nu svenska speedwayförare, ni ständigt krympande skara,gå tillsammans, bilda en fungerande förarförening. Då har ni något att sätta emot när det kommer idiotiska förslag och ogenomtänkta regeländringar från de höga herrarna i SVEMO.
Det är Er och Svensk speedways överlevnad,i slutänden, det handlar om. Visa NU att det är lite "stake" i Er, säg inte bara tack o amen till alla dumheter.
Ni har ett ypperligt ordförandeförslag i Erik.

2010-04-14 23:16:13

Kanon bra skrivet!!!!!

2010-04-15 00:04:58 - Bosse

Består Svemo av en samling miljöpartister?

2010-04-15 00:46:38 - Joel Karlsson, Rospigg, E-postadressen är dold

Ypperligt författat. Finns knappast något att tillägga förutom...

... "Bosse 100415 00.04.58" må inte detta vara en partipolitisk pajkastning. Svemo är helt ute å cyklar de kan nog alla trots politisk åsikt hålla med om. Och att Miljöpartiet skulle prioritera miljön före speedwayförarnas säkerhet är inte ett rättvist uttalande, och det säger jag inte eftersom jag är Miljöpartist nej som Vänsterpartist. Tkr vi alla(både röda blåa och gröna) borde vara överens att det är bara några få (Svemo) som har fått allt om bakfoten.

Men som sagt bra skrivet av Eric Andersson :)

2010-04-15 07:20:57 - Anders

Bra Erik !Stå på dig.Skrivbordsnissarna på svemo vet inget om hur motorer fungerar.:)

2010-04-15 07:36:48 - Josis

Grymt bra skrivet,klockrent!!(star)(star)(star)(star)(star)

2010-04-15 08:22:14 - Johnny Johnsson, E-postadressen är dold

Toppen Eric Botten Bertil snart föreslår du väl att
killarna ska sätta in elmotorer i cyklarna sen kan du
njuta åt publiktomma arenor.
MVHxj900

2010-04-15 10:54:55 - Matte , E-postadressen är dold

Du är kung Eric!

2010-04-15 11:42:43 - Johan Nilsson

Mycket bra Erik.
Känns osvenskt att någon står upp som du gjort i detta ärende
och säger att nu är det nog.Jag älskar speedway men råder ALLA
förare att göra som du= Vägra köra i Sverige tills ändring av beslutet sker.

2010-04-15 13:36:47 - Rogga

All heder åt dig Eric och mycket bra skrivet , hoppas verkligen att stollarna eller stofilerna på svemo lyssnar på förarna i denna fråga och hoppas att övriga svenska speedwaychaufförer lägger ner sitt åkande i Sverige om inte denna regel ändras.HÅLL NU IHOP ALLA.

2010-04-15 15:49:58 - Julia

bra att du bryr dig och engagerar dig i den här frågan! svemo har lite att fundera på..

2010-04-15 17:54:20 - Janne, E-postadressen är dold

De måste ju ändra sitt beslut, säkerheten måste komma först!

2010-04-15 22:04:11 - Tomas

Fattar inte vad problemet sitter i.Enduro 94db Motocross 96db Supermoto 96db Road racing 100db. Av Belgiens ca 80 crossbanor återstår nu 8 på grund av ljudkrav så problemet är ju inte bara Svenskt. Dom nya dämparna ha ju använts i vinterns VM serie i Isracing.

2010-04-16 01:17:51 - Peter

Riktigt illa detta ju!! Eller dåligt av Svemo!
Miljö?? hmm speedway 500CC är väll en av dom renaste sporter som finns i motorsport!? och ljudet är inte värre än att stå och lyssna på ett motocross heat! men tänker inte säga att svemo
gör fel ändå. lägre ljud är väll bra på sikt men då ska det finnas väl utprovade dämpare och motorer som klarar detta. som det är nu finns ju inga förutsättningar att det ska funka och bli bra! Så tycker Eric gör helt rätt här nu... Låt bli och kör i Sverige tills vidare, ja alla förare borde det.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)